Vaše pracovní pohoda
Ať už jste zaměstnanec, podnikatel, nebo vás jen zajímá pracovní pohoda a související témata, poznejte s námi jak se kvalita pracovního života liší napříč různými skupinami pracujících v ČR, jaké jsou hlavní důvody spokojenosti či nespokojenosti v práci a co můžete vy a vaše okolí udělat pro dosažení pracovní pohody.
Věděli jste, že?
Kvalita pracovního života v České republice
Subjektivní kvalita pracovního života v České republice je dlouhodobě měřena v rámci reprezentativních průzkumů pomocí indikátoru SQWLi. Pravidelný sběr dat nám umožňuje sledovat vývoj v čase a dává podněty pro cílené změny politiky v oblasti zaměstnanosti a trhu práce. Pomáhá nám zároveň připravit doporučení pro jednotlivce, která by měla dopomoci k dlouhodobému zvýšení jejich pracovní pohody (viz níže).
Výsledky průzkumů jsou vám k dispozici; máte možnost změřit svou kvalitu pracovního života a porovnat ji s ostatními, využít interaktivní aplikace pro porovnání trendů, nebo si stáhnout anonymizovaná data pro vlastní analýzu.
Co pro sebe můžu udělat?
Pracovní pohoda je komplexní, zahrnuje řadu dimenzí (např. ty obsažené v indikátoru SQWLi: odměňování, vztahy, čas, seberealizaci, pracovní jistotu a podmínky), je značně ovlivněna povahou práce, kterou vykonáváte, typem a charakteristikami Vašeho zaměstnavatele a v neposlední řadě i celou řadou faktorů mimo pracovní prostředí, jako je vaše rodina nebo prostředí, ve kterém žijete.
Na zlepšení pracovní pohody bohužel neexistuje jednoduchý návod. Kupříkladu profesoři z Harvardské univerzity doporučují zamyšlení se nad sedmi základními životními dimenzemi, jejich důležitostí a do jaké míry chcete, aby byly součástí vašeho života. Ve chvíli, kdy máte jasno, co je pro vás důležité, můžete začít pracovat na dosažení vašich cílů.
- Rodina: vaši rodiče, děti, sourozenci a další příbuzní
- Přátelé a komunita, ve které žijete
- Náboženství, filozofie a emoce
- Fyzické zdraví a pohoda
- Majetek
- Koníčky a mimopracovní aktivity
- Kariéra
Níže jsme pro vás připravili seznam užitečných odkazů na tematické stránky a shromáždili články, které vám mohou pomoci zvýšit vaši pracovní pohodu. Naleznete zde doporučení pro řešení konfliktů na pracovišti nebo komunikaci s nadřízenými, užitečné informace pro ty, kteří uvažují o změně zaměstnání nebo rekvalifikaci, tipy pro práci z domova, nebo udržování zdravého životního stylu.
Zjistěte více v jednotlivých tematických sekcích, nebo se podívejte na seznam všech článků a odkazy na další relevantní portály.
Dobré vztahy na pracovišti přispívají k celkové spokojenosti s prací a životem a snižují riziko psychických problémů. Ti, kdo mají mezi kolegy svého nejlepšího přítele, jsou semkrát častěji nadšeni pro svou práci.[1] Špatným vztahům není vždy možné předejít; když k nim dojde, zkuste se zaměřit na následující:[2]
- Snažte se být pozitivní - zaměřte se na pozitivní vzpomínky na ostatní a pokuste se mluvit s nimi s optimismem, že se Vaše vztahy zlepší.
- Mluvte spolu - promluvite si s ostaními o tom, kde se podle nich stala chyba, a ukažte jim pohled z Vaší perspektivy. Pokuste se najít společný pohled na věc.
- Buďte flexibilní - zamyslete se nad tím, proč by v budoucnu mohlo dojít ke konfliktům a jak jim předejít. Zkuste se podívat na případný problém z druhé strany - co by ostatním mohlo vadit a proč? Pokud ke konfliktům dojde, zaměřte se na specifické důvody proč, a co by bylo možné udělat příště.
Články na téma vztahů na pracovišti
[1] Mann, A. (2018) Why We Need Best Friends at Work. Gallup. Dostupné na Gallup.com.
[2] Caza, B. B., Olekalns, M. a Vogus T. J. (2020) How to Mend a Work Relationship. Harvard Business Review. Dostupné na hbr.com.
Zamýšlíte se nad budoucností ve Vašem oboru nebo uvažujete nad přesunem do jiné oblasti? Můžete se obrátit na Informační a poradenské středisko pro volbu a změnu povolání, které nabízí pomoc při výběru studia, informace o možnostech dalšího vzdělávání, o nárocích a požadavcích na jednotlivá povolání a také profesní diagnostiku.
Pokud uvažujete o rekvalifikaci nebo doplnění Vaší kvalifikace, zkuste se podívat např. do Databáze akcí dalšího profesního vzdělávání, která nabízí placené akreditované kurzy napříč odvětvími. Pro bezplatnou rekvalifikaci se můžete podívat na stránky Úřadu práce, který nabízí i další podporu při rekvalifikaci.
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) zahrnuje širokou škálu oblastí od technických a organizačních požadavků na pracovní prostředí, bezpečnosti a hygieny práce a ergonomie až po školení zaměstnanců a řešení pracovních úrazů a nemoci z povolání.
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci je upravena množstvím předpisů ukládajících povinnosti zaměstnavateli (např. poskytovat zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky) i zaměstnanci (např. účastnit se školení, podrobit se pracovnělékařským prohlídkám). Zároveň předpisy určují řadu práv zaměstnanců, jako např. právo odmítnou výkon práce, která může bezprostředně a závažným způsobem ohrožovat život nebo zdraví.
Více o svých právech a povinnostech Vašeho zaměstnavatele můžete zjistit v létáku Co má zaměstnanec vědět o ochraně svého zdraví při práci a na následujících stránkách:
Práce z domova nebo na dálku může mít řadu výhod, dlouhodobé sezení a sedavý způsob práce v kombinaci s domácím pracovištěm se špatnou ergonomií a sociální izolací od kolegů však mohou mít dopad na zdraví pracovníka a přispět k rozvoji či zhoršení muskuloskeletálních poruch (např. bolesti zad, krku a zápěstí).
Při práci z domova se na zaměstnance z právního hlediska vztahuje v principu stejná úprava jako při práci na pracovišti zaměstnavatele. Může proto být vhodné se zaměstnavatelem uzavřít dodatečnou dohodu o výkonu práce z domova, která specifika práce (jako např. rozvržení pracovní doby, zajištění bezpečnosti práce a kompenzaci nákladů) dále upřesní.
Doporučení pro ochranu zdraví při práci z domova můžete najít například na stránkách Zdravé pracoviště, více o právních aspektech práce z domova najdete např. na stránkách Právo pro všechny.
Zdraví ve vztahu k práci zahrnuje kromě vyvarování se úrazům a nemocem především udržování zdravého životního stylu a psychické pohody. Pro pracujících je sedavé zaměstnání, minimum aktivního pohybu, dlouhé dojíždění a život uprostřed města každodenní realitou, která se může z dlouhodobého hlediska podepsat na jejich zdraví a pracovní pohodě. Existuje ale celá řada dalších rizikových faktorů, které by neměly být zanedbány.
Výzkum ukazuje, že zdravý životní styl - zdravá strava, dostatek spánku a pohybu, vyvarování se kouření a přílišné konzumace alkoholu - mají výrazný vliv na fyzické i psychické zdraví. Celým 51 % dopadů nemocí v populaci může být zcela předejito při zlepšení životního stylu, dokázané jsou i výrazné snížení rizika deprese a zvýšení všeobecné životní pohody.[1]
Národní zdravotnický informační portál doporučuje:
- 7–8 hodin spánku každý den (6–7 hodin u starších lidí)
- Pohyb minimálně 30 minut střední intenzity 5x týdně, nebo alespoň 20–25 minut pohybové aktivity vysoké intenzity 3x týdně
- Průměrnou denní dávku čistého alkoholu výrazně pod 20 g (cca jedno velké pivo) u mužů a pod 10 g u žen
[1] Vos, T. et al. (2020). Global burden of 369 diseases and injuries in 204 countries and territories, 1990–2019: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2019. The Lancet, 396(10258), 1204-1222.
Nejnovější informace ohledně covid-19, včetně doporučení pro zachování bezpečného pracoviště, najdete na stránkách Ministerstva zdravotnictví.
Doporučené články
Kvalita pracovního života: zlepšete svou pracovní pohodu
Kvalita pracovního života přímo ovlivňuje naši každodenní pohodu, spokojenost a celkovou radost z práce. Často podceňovaná, kvalita…
Flexibilita práce: Výhody a výzvy
Sociální požadavky, konkurence jiných firem, digitalizace, zvyšující se dynamika každodenního života a další faktory vytvářejí v …
Digitalizace a robotizace na pracovišti
Ve světě neustále se rozvíjejících technologií se digitalizace a robotizace stávají klíčovými faktory, které formují budoucnost…
Doporučené odkazy
Vyhledávání agentur práce
Vyhledávání agentur práce z evidence Úřadu práce ČR dle zadaných kritérií.
Obce v datech
Obce v datech porovnává kvalitu života v 206 obcích a nabízí navazující služby, které obcím pomáhají s interpretací dat a strategickým plánováním na základě dat.
Uspokojení mzdových nároků zaměstnance
Informace a formuláře pro ty, jejichž zaměstnavatel neplatí mzdu navzdory splatným mzdovým nárokům a je v platební neschopnosti.
Kontextové ukazatele
Subjektivně vnímaná pracovní pohoda nemusí odpovídat situaci a změnám na trhu práce. Využijte následující odkazy pro doplnění kontextu z Vašeho zaměstnání a pochopení širších souvislostí.
Český statistický úřad
Český statistický úřad zabezpečuje získávání a zpracování údajů pro statistické účely a poskytuje statistické informace státním orgánům, orgánům územní samosprávy, veřejnosti a do zahraničí.
Zdravé pracoviště
Portál na podporu kampaně „Zdravé pracoviště si posvítí na fyzickou zátěž“ a předchozích kampaní, v rámci kterých jsou každé tři až čtyři měsíce vydávány zprávy, informační listy, infografiky a případové studie.