Pracovní pohoda ve firmě

Pracovní pohoda vašich zaměstnanců nebo kolegů může mít dalekosáhlé důsledky na hospodaření vaší firmy, ovlivňuje celkovou pracovní atmosféru a zvyšuje spokojenost s prací a pracovní nasazení. Zjistěte, proč je pro vás pracovní pohoda důležitá a jak ji zvýšit.

Věděli jste, že?

Ačkoli před pandemií COVID-19 neměla většina zaměstnanců v České republice žádné zkušenosti s prací z domova, zhruba 30 % jich pracovalo alespoň částečně z domova během prvních měsíců pandemie.

Proč je pracovní pohoda mých zaměstnanců důležitá?

Výzkumy z České republiky i zahraničí jasně ukazují, že pracovní pohoda má důležitý vliv na fyzické i psychické zdraví, spokojenost a celkovou kvalitu života zaměstnanců (viz např. [1], [2]). Pryč jsou doby, kdy se společenská odpovědnost firem omezovala na minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí, podporu regionu, ve kterém působí, a dobrovolné stanovení vysokých etických standardů. Moderní firmy stále časteji následují filozofii sdílených hodnot, která bere na vědomí, že investice do pracovní pohody zaměstnanců může mít několikanásobnou návratnost pro firmu jako celek, ať už skrze vyšší produktivitu práce, nižší obrat zaměstnanců, nebo např. vyšší atraktivitu zaměstnavatele na trhu práce (viz např. [3], [4]).

Výzkum kvality pracovního života v České republice pomocí indikátoru SQWLi pomáhá lépe pochopit, co je pro zaměstnance důležité, a pomoci tak firmám dosáhnout vyšší pracovní pohody.

Vývoj kvality pracovního života v ČR

Co můžu udělat?

Ačkoliv neexistuje jednotná optimální strategie pro zlepšení pracovní pohody zaměstnanců, následující doporučení vám mohou pomoci stanovit její základní body. Podívejte se také do sekce s články, které obsahují podrobnější informace v jednotlivých oblastech.

 

  • Odměna a uznání - nastavte odpovídající systém finančních a nefinančních odměn (uznání, pochvala za dobře odvedenou práci, benefity) k podpoření motivace.
  • Příležitosti k růstu - růst a rozvoj je přirozenou potřebou každého z nás, vytvořte možnosti pro férové povýšení, zvýšení odpovědnosti a podporujte kulturu osobního rozvoje.
  • Vedení příkladem - diskutujte zdraví a spokojenost zaměstnanců pravidelně v rámci vedení firmy a buďte takovými zaměstnanci, jakými chcete, aby byli ostatní.
  • Rovnováha mezi pracovním a osobním životem - podpořte své zaměstnance, ať si v mimopracovní době psychicky i fyzicky odpočinou od své práce, odpoutajíse od ní myšlenkově a vracejí se do ní nabití energií.
  • Svoboda a odpovědnost - ukažte svým zaměstnancům, že jim věříte, a dejte jim svobodu a odpovědnost v každodenní práci.
  • Vhodné pracovní prostředí - udělejte maximum pro zajištění pohodlí a bezpečnosti, ale nezůstaňte jen u toho: podpořte týmovou práci a přátelství mezi kolegy a pomozte tak z práce udělat místo, kam se budou Vaši zaměstnanci těšit.
  • Respekt a sebeúcta - ukažte vašim zaměstnancům, že vám na nich záleží, že si jich vážíte a že jsou pro vás jejich zdraví a spokojenost důležité.
  • Komunikace a sdílená vize - komunikujte se svými zaměstnanci často a otevřeně, vysvětlete jim vaše cíle a jakým způsobem jejich práce přispívá k jejich dosažení.

 

Níže jsme pro vás připravili seznam užitečných odkazů na tematické stránky a shromáždili články, které Vám mohou pomoci zvýšit pracovní pohodu vašich zaměstnanců. Naleznete zde doporučení pro řešení konfliktů na pracovišti nebo komunikaci s podřízenými, užitečné informace pro možnosti rekvalifikace, tipy pro práci z domova, nebo udržování zdravého životního stylu.

 

Články

Peer pracovník jako opora při násilí a šikaně na pracovišti

Násilí, šikana, mobbing nebo bossing jsou závažné problémy, které poškozují zdraví zaměstnanců, snižují výkonnost organizace a …

Celoživotní učení jako investice do budoucnosti zaměstnance i zaměstnavatele

V době, kdy se technologie mění rychleji než dříve, je umění učit se čím dál více kritickou kompetencí. Pro zaměstnance to …

Výsledky nového průzkumu EU-OSHA o bezpečnosti práce

Z nového průzkumu Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA) vyplynulo, že jedna třetina…


Doporučené odkazy

World Safety Organization

Mezinárodní profesní asociace v bezpečnosti.

Evropský průzkum podniků na téma nových a vznikajících rizik (ESENER)

Evropský průzkum podniků na téma nových a vznikajících rizik (ESENER) je rozsáhlý průzkum, který zjišťuje, jak jsou řízena rizika BOZP na evropských pracovištích.

Otevřená data MPSV a Úřadu práce

Portál s datovými sadami z oblasti MPSV a Úřadu práce.


Kontextové ukazatele

Subjektivně vnímaná pracovní pohoda nemusí odpovídat objektivní situaci a změnám na trhu práce. Využijte například následujících odkazů pro doplnění kontextu z Vašeho zaměstnání.

Informační systém o platech

Systém veřejné správy sleduje platy, odměny za pracovní pohotovost, průměrné výdělky, jakož i osobní údaje zaměstnanců ovlivňujících výši platu.

Austrian Work Climate Index

Portál rakouského indexu kvality pracovního života.

Informační systém Infoabsolvent

ISA+, který Vám nabízí pomoc při hledání vzdělávací a profesní dráhy. Najdete zde všechny školy a obory vzdělání, informace k přechodu na trh práce i do dalšího vzdělávání.